X
تبلیغات
رایتل

مصرف غذا در وعده‌های مشخص برای تأمین درشت مغذی و ریزمغذی‌های 

 لازم برای رشد و نمو کودک حائزاهمیت است . از نظر متخصصان تغذیه این 

 وعــده‌ها شامل سه وعـده اصلی (صبحــانه ، ناهار و شــام) و دو یا سه  

میان‌وعده هستند . 

در این میان مصرف صبحانه به دلیل افزایش سوخت و ساز بدن در هنگام صبح ، برای کودکان اهمیت فراوان دارد . از طرف دیگر تحقیقات زیادی نشان می‌دهند که صرف صبحانه باعث افزایش قدرت یادگیری و ایجاد تمرکز بیشتر در کودکان می‌شود .

اطلاعات ثبت شده در منابع تغذیه‌ای نشان می‌دهد ، کودکانی که 20 دقیقه قبل از آغاز کلاس ، صبحانه میل می‌کنند ، نسبت به گروهی که یک ساعت قبل ، صبحانه مصرف کرده‌اند تمرکز بهتر و نمرات بالاتری دارند .

باتوجه به این نکته که بیشترین فعالیت فکری کودکان به‌ویژه در سنین مدرسه ساعات آغازین روز است ، پس صبحانه باید شامل موادغذایی باشد که بتواند یک سوم کل انرژی موردنیاز روزانه را (معادل 600 تا 700 کالری برای پسران و حدود 500 تا 600 کالری برای دختران) تأمین کند . برای تأمین انرژی موردنیاز انواع نان ، غلات آماده صبحانه مانند برشتوک همچنین مربا ، کره ، عسل ، خامه حلیم و برای تأمین پروتئین مصرف پنیر ، تخم‌مرغ و شیر توصیه می‌شود .

نیاز به ویتامین و املاح را می‌توان با مصرف انواع میوه به‌صورت تازه یا خشک مانند برگه‌ها یا آب میوه‌های تازه‌ی تهیه شده در منزل تأمین کرد . مناسب‌ترین روش برای استفاده از موادغذایی ذکر شده و اطمینان از تأمین نیازهای کودک در این وعده ، مصرف برنامه‌ی چرخشی در طول هفته است . وجود یک منبع پروتئینی در وعده صبحانه برای رشد بهتر کودک ضروری است .

 باتوجه به بررسی‌های انجام شده اغلب کودکان تمایلی به مصرف صبحانه ندارند . کودکانی که عادت به خوردن صبحانه ندارند ، دچار اختلالاتی مانند سرگیجه ، تهوع و حتی در بعضی مواقع استفراغ می‌شوند . این مسئله نیاز به ارایه‌ی راهکارهای مناسب به منظور ایجاد تمایل برای خوردن صبحانه در کودکان را نشان می‌دهد .

 مصرف صبحانه‌های حاضری به علت شاغل بودن مادران و نبود فرصت کافی برای جمع شدن سفره ، از دلایل عدم توجه و تمایل کودکان به صرف صبحانه است . تکراری و یکنواخت بودن موادخوراکی ، ترس و نگرانی از رفتن به مدرسه و مواردی از این قبیل به راحتی شوق و تمایل خوردن صبحانه را از بین می‌برد .

 چیدن سفره‌ای زیبا براساس تمایلات کودک ، ‌عدم مصرف شام پرحجم و دیروقت ، صرف صبحانه توسط خود والدین ، فراهم کردن محیطی به دور از نگرانی و ترس انتقال حس دوست داشتن به فرزندان ، باعث تحریک اشتهای کودکان و افزایش تمایل آن‌ها به مصرف این وعده غذایی مهم می‌شود .

 از نکات مهم دیگر توجه به زمان مصرف صبحانه است بهترین زمان برای کودکان سنین مدرسه قبل از ورود به کلاس و در کودکان پیش‌دبستانی بین ساعت 9-7 صبح است .

 نخوردن صبحانه یکی از دلایل مهم افت تحصیلی در کودکان سنین مدرسه و اختلال رشد در کودکان پیش‌دبستانی است . چرا که نخوردن صبحانه باعث می‌شود کودکان در انجام تکالیف ریاضی کارایی کمتری داشته باشند و اثرات منفی بر یادگیری آنها داشته باشد .

 در شرایط ناشتایی کوتاه‌مدت گلوکز خون در سطحی ثابت نگه‌داشته می‌شود که بر عملکرد طبیعی مغز لطمه وارد نشود و اگر مدت زمان ناشتایی طولانی‌تر باشد ، نگهداری قند خون در سطحی که مغز قادر به فعالیت طبیعی خود باشد ، دشوارتر شده و یادگیری و تمرکز حواس مختل می‌شود .

 نخوردن صبحانه در صورتیکه تداوم یابد ، تبدیل به عادت می‌شود که خود علاوه بر عوارض فوق موجب کمبود دریافت موادمغذی روزانه موردنیاز فرد می‌شود که در وعده‌های دیگر جایگزین نخواهدشد .

نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
پست الکترونیک :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد