ورزش و فعالیت بدنی مناسب برای کودکان  physicaleducationteacher.blog.ir علیرضا محمودی

کودکانی که در دوران خردسالی فعالیت بدنی و ورزشی بیشتری انجام می دهند با احتمال بیشتری در بزرگسالی این  فعالیت ها را ادامه می دهند وبالغین فعال تری خواهند شد. 
وقتی کودکان به دوره نوجوانی می رسند معمولا فعالیت بدنی و ورزشی آنها کاهش می یابد و مدت تماشای تلویزیون ، فیلمها و انجام بازیهای کامپیوتری افزایش می یابد


ادامه نوشته

چگونه تمرین بیش از حد پیشرفت در تناسب اندام را متوقف می کند؟

خیلی از ورزشکاران تصور می کنند اگر هر روز به مدت طولانی تمرین کنند، زودتر و بهتر نتیجه می گیرند! اما خبر از عواقب آن ندارند، زیاده روی در تمرین گذشته از آسیب های جدی با بیش تمرینی یا تمرین زدگی، رابطه مستقیم دارد.

حث معروف و جنجالی " تمرین زدگی " در میان ورزشکارانی که به طور مرتب تمرین می کنند، مسئله حساسی است. با وجود اینکه قرار دادن زمان کافی برای استراحت و ریکاوری در بین جلسه های تمرینی مهم است، اما فکر کردن به اینکه تمرین بیش از حد می تواند یک عامل نابود کننده در تناسب اندام شما باشد، سخت است!

با این وصف شاید به دنبال این سؤال باشید که چه مدت زمانی برای استراحت و عدم از دست دادن نتیجه تمرینات به خاطر زیاده روی در تمرینات مناسب است؟ زمان پیشنهاد شده برای استراحت به چند عامل مختلف بستگی دارد: این عوامل شامل هدف های شما در تناسب اندام و سبک تمرینی مورد علاقه تان می شود. در زمان چیدن یک برنامه تمرینی داشتن درک مناسبی از ارزش زمان استراحت بسیار مفید است، ولی شما نباید به خاطر ترس از خراب کردن نتایج تان از تمرین های مرتب دوری کنید.

 

 

ادامه نوشته

چاقی کودکان معضل قرن بيست و يک  

درمان چاقی کودک به سن او و سایر شرایط پزشکی اش بستگی دارد. معمولا درمان شامل تغییر در رژیم غذایی کودک ومیزان فعالیت بدنی او است.در کودکان زیر 7 سال که بیماری دیگری ندارند، هدف درمان، بیشتر حفظ وزن است. با این روش، با افزایش قد، وزن کودک ثابت مانده و سبب می شود تا BMI برای سن کودک در محدوده ی مطلوب قرار گیرد.

 

 کودک چاق

با این حال برای یک کودک چاق، حفظ وزن و انتظار برای افزایش قد می تواند به اندازه ی کاهش وزن در افراد بزرگسال مشکل باشد.

کاهش وزن معمولا برای کودکان بالای 7 سال یا کودکان کوچک تر مبتلا به بیماری های مرتبط با چاقی، پیشنهاد می گردد. کاهش وزن در این کودکان باید آرام و پیوسته باشد. بسته به شرایط کودک کاهش ۰/۴۵کیلو در هفته یا ماه می تواند مناسب باشد.

 

 براي خواندن كامل متن به ادامه مطلب مراجعه فرماييد.

ادامه نوشته

دیابت در کودکان

انواع بیماری دیابت

به طور كلی دیابت به چهار گروه دیابت نوع 1، دیابت نوع 2، دیابت حاملگی و دیابت به علل متفرقه تقسیم‌ بندی می شود.

دیابت نوع1:

در دیابت نوع 1 كه 15- 10درصد كل موارد دیابت را تشكیل می ‌دهد، تولید انسولین از پانكراس به علت از بین رفتن سلول‌های سازنده ی انسولین، متوقف می ‌شود. به همین دلیل افراد مبتلا به این نوع دیابت باید از بدو تشخیص، انسولین مورد نیاز بدن را به صورت تزریقات روزانه تأمین كنند. به همین دلیل به آن "دیابت وابسته به انسولین" نیز می گویند.

دیابت نوع 1 اغلب در سنین زیر 30 سال به وجود می‌ آید، لذا به آن "دیابت جوانی" نیز می گویند.

دیابت نوع2:

دیابت نوع 2 بیشتر در بالغین بالای 30 سال و چاق دیده می ‌شود که 90- 85 درصد كل موارد دیابت را شامل می گردد و انسولین تولید شده از پانكراس در این افراد به خوبی عمل نمی ‌كند. در واقع یا پانكراس به اندازه ی كافی انسولین ترشح نمی‌ كند و یا این كه انسولین ترشح شده، به علت وجود مقاومت سلول ها به انسولین مخصوصاً در افراد چاق، فاقد كارآیی لازم است.

به این نوع دیابت، "دیابت غیر وابسته به انسولین" یا "دیابت بزرگسالان" نیز می گویند.

کودکان مبتلا به دیابت با توجه به نوع دیابت و شدت آن باید تحت درمان پزشکی قرار بگیرند. این کودکان در صورت کنترل دیابت اجازه دارند در فعالیت‌های ورزشی شرکت کنند.
به علت خطر افت قندخون (هیپوگلیسمی) یا افزایش قندخون (هیپرگلیسمی) لازم است قبل و بعد از ورزش قندخون با گلوکومتر اندازه‌گیری شود و اگر میزان آن زیر ۱۰۰ میلی‌‌گرم در دسی‌لیتر باشد، مقداری قند مصرف کنند.

قبل از فعاليت شديد مانند ورزش، كودك نياز به مواد قندي دارد و در اين مواقع حتي مي توان از قندهاي ساده مثل شكلات، آب نبات و در صورت نياز استفاده نمود. البته بهتر است فعاليت ورزشي مداوم، بيش از يك ساعت طول نكشد. كودك هر ساعت بايد تغذيه شود.

چه مشكلاتي در تنظيم قندخون كودك ممكن است پديد آيد:

     1.       افت قندخون (هيپوگليسمي)

     2.       بالا رفتن قندخون(هيپرگليسمي)

 

 براي خواندن كامل متن به ادامه مطلب مراجعه فرماييد.

 

ادامه نوشته

بهترین سن برای انتخاب ورزش مورد علاقه

سن شروع ورزش


کارشناسان ورزش و روان‌شناسی کودک توصیه می‌کنند که کودکان تا قبل از رسیدن به سن ۸ تا ۱۰ سالگی نباید در ورزش‌های رقابتی سازمان یافته که در آن امتیاز محاسبه می‌شود و به خصوص بزرگسالان در اجرای آن نقش دارند، شرکت کنند زیرا اگر کودکان قبل از رسیدن به سنی که از نظر احساسی و فیزیکی آماده شده باشند به ورزش‌های رقابتی بپردازند، احتمال اینکه فشار روانی دوران تمرین و زمان مسابقه و همچنین یأس ناشی از باخت تاثیرات ناگواری بر آنان بگذارد، بسیار زیاد است و می‌تواند به کنار گذاشتن دایمی ‌ورزش منتهی شود.

 

زیر ۸ سال


باید در بازی، کشف و یادگیری مهارت‌هایی که از طریق پرتاب کردن و گرفتن، ضربه زدن به توپ، بالا و پایین پریدن، دویدن و شنا کردن حاصل می‌شود، کاملا آزادانه رفتار کنند و این مهارت‌ها را به شادی‌بخش‌ترین روش بیاموزند.
واضح است که آموختن این موارد به آنها کمک می‌کند تا با اعتماد به نفس بیشتر وارد مرحله بعد شوند. والدین می‌توانند نقش مهمی‌ در بازی با کودکان ایفا کنند. به یاد داشته باشید که کودکان قبل از اینکه مفاهیم برد و باخت را بیاموزند، به تمرین فراوان احتیاج دارند.

براي خواندن كامل متن به ادامه مطلب مراجعه فرماييد.

ادامه نوشته

آزمون های انعطاف پذیری

قابلیت فرد در به حرکت در آوردن تمام یا بخشی ازبدن در بیشترین دامنه حرکتی ، بدون آنکه به مفاصل و عضلات آسیبی برسد انعطاف پذیری گویند .

اندازه گیری این عامل شامل حرکات خم شونده و حرکات کششی یا باز شونده میباشد

اصولا کاهش میزان انعطاف پذیری از اولین نشانه های عدم آمادگی فرد است.و همانطور که کمبود این قابلیت در انجام حرکات ورزشی تاثیر میگذارد ، توسعه بی رویه آن نیزبه توانایی های حرکتی، به خصوص سیستم سرعتی فرد ، لطمه وارد میکند

۱- آزمون بالا اوردن شانه ها

۲-آزمون گروه عضلانی پشت ولز

۳-آزمون خم شدن بالاتنه (بزرگسالان)

۴-آزمون خم شدن به جلو روی صندلی

۵- آزمون انعطاف پذیری مچ پا

۶- آزمون باز شدن بالا تنه

۷-آزمون انعطاف پذیری شانه

 

برای دیدن آزمون ها به ادامه مطالب مراجعه بفرمایید

ادامه نوشته

تمرینات قدرتی ویژه ی کودکان

تمرین مقاومتی،شیوه‏ی تمرینی‏ خاصی است که در آن،مقاومت‏ خارجی برای گسترش توانایی‏های‏ عملکردی عضله،افزایش و کاهش‏ داده می‏شود.برنامه‏های تمرین‏های‏ مقاومتی،شبیه هم نیستند و هدف‏های‏ مشترکی نیز ندارند،چون هدف‏های‏ تمرین،با نیازمندی‏های فردی ارتباط دارند.طرح برنامه‏ای مناسب‏ همراه با نظارت هوشمندانه، تمرین مقاومتی را ایمن،جالب توجه‏ و مفرح‏ می‏کند که‏ برای کودکان لذت بخش خواهد بود.

 

درخصوص تمرینات قدرتی: مشکل بزرگی که درخصوص تمرینات قدرتی وجود دارد، درک اشتباه از این تمرینات است. خیلی ها تصور می کنند که تمرینات قدرتی کار با وزنه های سنگین است، در صورتی که اعمال نیرو به هر طریقی خودش یک ورزش قدرتی محسوب می شود. به طور مثال هُل دادن و کشیدن یک نوع تمرین قدرتی است. حالا این هُل دادن می تواند هُل دادن یک دیوار باشد یا هُل دادن حریف مقابل. همچنین کشیدن می تواند کشیدن یک طناب باشد.

یکی از تفکرات اشتباهی که وجود دارد و همیشه مطرح می شود، آسیب به صفحات رشد کودکان بر اثر تمرین های قدرتی است، در صورتی که آسیب به صفحات رشد به سادگی صورت نمی گیرد. صفحه رشد بر اثر فشارهای خیلی سنگین مثل یک تصادف و یا شکستگی با مشکل مواجه می‌شود و چنین آسیب‌هایی در ورزش خیلی کم اتفاق می‌افتد. همچنین منابع تحقیقی زیادی در این زمینه وجود دارد، بنابراین تمرینات قدرتی نمی تواند از رشد استخوانی یک ورزشکار جلوگیری کند. پس می توان گفت که اگر تمرینات قدرتی متناسب با سن کودکان تنظیم شود، نه تنها از رشد آن‌ها جلوگیری نمی کند بلکه منجر به رشد سریع کودکان هم می شود.

 

برای مشاهده تمرینات قدرتی برای کودکان به ادامه مطلب مراجعه فرمایید

ادامه نوشته

آزمون های چابکی

چابکی یا چالاکی به توانایی عصبی و عضلانی گفته می شود که با استفاده از آن می توان وضعیت ثابت یا متحرک بودن بدن را یا مسیر حرکت آن را به طور ارادی ، دقیق و در حداقل زمان با حفظ تعادل و درک موقعیت تغییر داد. به عبارت دیگر سرعت تغییر بدن یا سرعت مسیر حرکت بدن است.

انواع چابکی

اندازه چابکی در چابکی پویا، سرعت تغییر جهت حرکت بدن در دویدن اندازه گیری می شود ، از قبیل آزمون ایلی نویز ، در حالی که در چابکی ایستا، سرعت تغییر شکل بدن در حالتهای مختلف مثل ایستاده ، خوابیده و نشسته محاسبه می شود . از قبیل آزمون بورپی . با توجه به اهمیت چابکی ، آزمونهای فراوانی برای اندازه گیری آن وجود دارد که برخی از آنها عبارتنداز:

  • آزمون بورپی (پنج شماره )
  • آزمون شش ضلعی
  • آزمون ایلینویز
  • دوی رفت و برگشت9*4
  • آزمون ۵صفر۵
  •  آزمون T تی

 

برای مشاهده آزمون ها و تصاویر به ادامه مطلب مراجعه بفرمایید

 

ادامه نوشته

حرکات پایه

اين حرکات عبارتند از حرکات انتقالى و غيرانتقالى که براى موفقيت در اجراى بازى‌هاى سازمان‌يافته، ورزش‌ها، حرکات ريتميک، ژيمناستيک، ورزش‌هاى آبي، و ديگر فعاليت‌هاى جسمانى ضرورى هستند. مهارت‌هاى انتقالي، حرکاتى هستند که در آن بدن در فضا حرکت مى‌کند و در مهارت‌هاى غيرانتقالى بدن بدون حرکت به‌صورت تکيه‌گاه و در جنبه‌هاى حمايتى به‌کار گرفته مى‌شود. براى انجام حرکات تخصصى و ضرورى در فعاليت‌ها بايد مهارت‌هاى پايه و دستکارى باهم درآميزند.

مهارت‌هاى دستکاري، فعاليت‌هاى بدنى در رابطه به اشياء هستند. پرتاب کردن، گرفتن، ضربه زدن با دست و پا به اشياء، نمونه‌هايى از اين حرکات هستند. پرتاب توپ سافت‌بال نمونه‌اى از آميختن مهارت‌هاى پايه است که نيازمند حرکت به پهلو (مهارت انتقالي)، پرتاب (مهارت دستکاري) و حرکات غيرانتقالى چون کشيدن، تاب دادن، پيچاندن و چرخاندن است. مهارت‌هاى اختصاصى ورزشى پيچيده مستلزم آميزش تعداد زيادى از اين حرکات است. در اين بخش تجزيه و تحليل هشت حرکت انتقالى و هشت حرکت غيرانتقالى در نظر گرفته شده است و چهار حرکت دستکارى نيز مورد بحث قرار خواهد گرفت .

راه رفتن، دويدن، پريدن (طول و ارتفاع، لى‌لى کردن، پرش با يک پا فرود روى پاى ديگر. لى‌لى کردن با پاها به‌صورت متناوب، سُر خوردن به پهلو، و چهار نعل رفتن.

اين مهارت‌ها پيوسته توسط دانش‌آموزان در مدارس انجام مى‌شود. دانش‌آموزان با استفاده از اين مهارت‌ها به‌همراه حرکات غيرانتقالي، مهارت‌هاى بسيار پچيده را به‌وجود مى‌آورند

 

براي خواندن كامل متن به ادامه مطلب مراجعه فرماييد.

 

 

ادامه نوشته

هولاهوپ یا حلقه های دور کمر برای ورزش

هولاهوپ یا هولی هوپ منظور حلقه‌‌ رنگینی است که کودکان با آن حرکاتی راانجام می دهند (مثل: طناب زدن ،چرخاندن دورکمر ،دست یا پا و شیریکاریهای دیگر ) البته بزرگسالان خصوصاً خانمها نیز درایران از آن استفاده می کنند .چون در سال‌های اخیراین وسیله در کلاسهای ایروبیک مورد استفاده قرارگرفته است . به زبان ساده تر فعالیت بدنی بچه‌ مدرسه‌ای‌ها که به ورزش بزرگسالان تبدیل شده است.

 

چربی سوزی در کو تاه ترین زمان

اگر شما پای صحبت مربیان باشگاه های ورزشی بنشینید، هولاهوپ را راهی سریع برای سوزاندن کالری و خوش ندام شدن می دانند و بخشی از کلاس های ورزش ایروبیک به این کار و ورزش با هولاهوپ اختصاص داده می شود. به گزارش ریدرز دایجست، استفاده از حلقه هولاهوپ برای افرادی که می خواهند در کمترین زمان نتیجه بهتری به دست بیاورند، بسیار موثر است. این فعالیت بدنی بچه مدرسه ای ها که به ورزش بزرگسالان تبدیل شده است، در تقویت ماهیچه و سوزاندن چربی به طور چشم گیری موثر است. به گفته یک کارشناس، در عرض دو ماه با انجام این ورزش افراد موفق شده اند به میزان دو سایز چربی کم کنند! فواید ورزش با هولاهوپ عبارت است از: تقویت و فرم دادن به پایین تنه، دست و ران افزایش انعطاف بدن تقویت ماهیچه های بدن خارج کردن سموم بدن تقویت سلامت قلب.

لطفا به ادامه مطلب مراجعه بفرماييد
ادامه نوشته