کوهنوردی دختران گردو

کوهنوردی دختران گردو

تربیت بدنی و سلامت برای بچه های تحت پوشش
کوهنوردی دختران گردو

کوهنوردی دختران گردو

تربیت بدنی و سلامت برای بچه های تحت پوشش

نگذارید ورزش مدارس تضعیف شود





     درپی تغییر و تحول ساختاری و تشکیلاتی وزارت آموزش و پرورش و مطرح شدن احیای مجدد معاونت امور تربیتی در این وزارتخانه عریض و طویل، چالش جدیدی را در افکار عمومی ایجاد کرد و دوستداران ورزش را نگران ساخت که مبادا با روی کار آمدن معاونت امور تربیتی و پرورشی در وزارت آموزش و پرورش، عرصه برای ارتقای ورزش دانش آموزان تنگ شود و عملکرد معاونت تربیت بدنی و تندرستی این وزارتخانه محدود گردد، یا به مرور از چارت تشکیلاتی حذف شود. این نگرانی و دل مشغولی دست اندرکاران ورزش طی روزهای اخیر اوج گرفته و گروهی از مدیران تربیت بدنی دانشگاه ها را بر آن داشت تا برای حفظ جایگاه معاونت تربیت بدنی و تندرستی وزارت آموزش و پرورش، دست به دامن رئیس جمهوری بشوند. مدیران تربیت بدنی دانشگاه ها طی نامه ای خطاب به دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور، خواستار توجه جدی وی به معاونت نوپای تربیت بدنی و تندرستی وزارت آموزش و پرورش شدند.
     ازسوی دیگر مهندس محمد علی آبادی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان تربیت بدنی هم، با ارسال نامه ای به وزیر آموزش و پرورش، از ایشان خواسته است معاونت تربیت بدنی این وزارتخانه را حفظ کنند. علی آبادی در نامه خود با استناد به طرح جامع ورزش کشور (مصوبه نهم شهریور 84 هیا ت وزیران) بر محوریت معاونت تربیت بدنی و تندرستی وزارت آموزش و پرورش، به عنوان رکن اصلی شورای ورزش پرورشی کشور تا کید کرده و با اشاره به نقش تا ثیرگذار ورزش مدارس در ورزش همگانی و قهرمانی، از وزیر آموزش و پرورش خواسته است با حفظ جایگاه معاونت تربیت بدنی و تندرستی این وزارتخانه خدمت بزرگی در راستای اعتلای ورزش بکند.
     تا سیس فدراسیون دانش آموزان
     حوزه معاونت تربیت بدنی و تندرستی وزارت آموزش و پرورش که حدود چهار سال پیش در دل این وزارتخانه تشکیل شد، مانند اغلب سازمان های ورزشی فراز و نشیب های قابل توجهی داشت و در مقابل کارهای مثبت و سازنده، ضعف و نارسایی هم داشته است که انکارپذیر نیست و در فرصت های مناسب پیرامون ضعف و ناتوانی های مسئولان ورزش آموزش و پرورش بحث خواهیم کرد. در این جا لازم است از تا سیس فدراسیون ورزشی دانش آموزان به نیکی یاد کنیم که در پیشبرد ورزش گروه سنی نوجوانان و جوانان تا ثیرگذار بوده است.
     تیم فوتبال دانش آموزان قهرمان جهان شد
     پیروزی درخشان بازیکنان فوتبال دانش آموزان در عرصه رقابت های جهانی و کسب عنوان قهرمانی دانش آموزان جهان از دستاوردهای فدراسیون دانش آموزی و به طور کلی معاونت تربیت بدنی و تندرستی وزارت آموزش و پرورش است که برای اولین بار در تاریخ ورزش ایران یک تیم دانش آموزی روی سکوی قهرمانی جهان صعود کرد و پرچم کشورمان بالاتر از پرچم های ممالک بزرگ و صاحب نام در ورزش جهان به اهتزاز درآمد.
     تیم قهرمان جهان چه شد؟
     اکنون که از پیروزی شکوهمند و غرورانگیز تیم فوتبال دانش آموزان یاد کردیم و این موفقیت بزرگ را به حساب معاونت تربیت بدنی و تندرستی وزارت آموزش و پرورش گذاشتیم جا دارد که این سؤ ال را که بارها دوستداران فوتبال مطرح کرده اند از مقامات مسئول ورزش وزارت آموزش و پرورش و متولیان فدراسیون بپرسیم که تیم قهرمان فوتبال دانش آموزان جهان چه شد؟ این تیم کجاست و زیر نظر کدام کادر فنی تمریناتش را دنبال می کند و زیر چتر حمایت چه سازمان و تشکیلاتی قرار دارد؟
     حفظ قهرمانی مشکل تر از کسب آن است
     دست اندرکاران ورزش وزارت آموزش و پرورش باید این واقعیت را بپذیرند که حفظ و تکرار مقام قهرمانی در دوره های بعدی به مراتب دشوارتر از کسب مقام اول جهان است. باید برای تجدید پیروزی ها برنامه ریزی اصولی و پیگیر انجام شود. در غیر این صورت مقام قهرمانی را از دست می دهیم.
     بارها شاهد افت و خیز تیم های نوجوانان و جوانان کشورمان در عرصه رقابت های جهانی و قاره ای بوده ایم. با این امید که تیم جدید فوتبال دانش آموزان بتواند قهرمانی دوره پیش را تکرار کند. پای سخنان دکتر سید عبدالحمید احمدی رئیس انجمن نویسندگان و عکاسان ورزشی کشور می نشینیم که در ورزش آموزش و پرورش و دانشگاه ها نقش مهمی دارد.
     مبادا ورزش مدارس فدا شود
     دکتر احمدی هم مثل اکثر صاحبنظران و کارشناسان ورزش نگران آن است که مبادا با احیای مجدد معاونت امور تربیتی در وزارت آموزش و پرورش، نقش معاونت تربیت بدنی و تندرستی در این وزارتخانه کمرنگ شود و در یک کلام ورزش را فدای امور تربیتی بکنند.
     دکتر احمدی بر این باور است که عملکرد 4 ساله اخیر معاونت تربیت بدنی و تندرستی و مقایسه آن با سالیان قبل، مؤ ید رشد و پیشرفت ورزش دانش آموزی است. این پیشرفت در وهله نخست مرهون عنایت و توجه ویژه ای است که مسئولان کشور و این وزارتخانه به موضوع ورزش داشته اند.
     جذب امکانات و اعتبار مالی
     با ارتقای تشکیلاتی حوزه تربیت بدنی در سطح معاونت، شرایطی به وجود آمد که تربیت بدنی از قدرت و گستره عمل بیشتری برخوردار شود و با جذب امکانات و اعتبار مالی بیش از گذشته، در سطح معاونت وزیر، حضور جدی تری در عرصه مدیریت آموزش و پرورش داشته باشد.
     البته این را هم باید تا کید کنم که عملکرد مدیران ورزش وزارت آموزش و پرورش طی چهار سال گذشته باید در بوته نقد قرار گیرد و نقاط ضعف و قوت آن شناسایی و در جهت ترمیم و تقویت آن اصلاحات و اقدامات لازم صورت پذیرد.
     صدور شناسنامه سلامت برای دانش آموزان
     در حوزه سلامت و تندرستی آموزش و پرورش، طرح ها و اقدامات انجام شده شامل صدور شناسنامه سلامت برای بیش از 5/5 میلیون دانش آموز، اجرای طرح توزیع شیر مدرسه برای بیش از 10 میلیون دانش آموز، ایجاد بیش از چهارصد پایگاه سلامت دانش آموزان، توجه ویژه به سالم سازی مدارس و بهداشت و سلامت محیط مدرسه بوده است. همچنین باید به تا سیس فدراسیون ورزش دانش آموزی در این دوره اشاره کرد که با تشکیل آن توانستیم با فدراسیون بین المللی ورزش مدارس ارتباط برقرار کنیم.
     پیشگیری از آسیب های اجتماعی
     توجه به آموزش مهارت های زندگی، پیشگیری از آسیب های اجتماعی و خدمات حمایتی و مشورتی ازجمله برنامه هایی است که در سال های اخیر مدنظر بوده و درجهت ترویج سلامت میان دانش آموزان در دستور کار معاونت تربیت بدنی و تندرستی آموزش و پرورش قرار داشته است.
     همه این فعالیت ها و اقدامات، حتی درصورتی که به طور دقیق و کامل و با حداقل عیب و نقص اجرا شده باشد، تنها پاسخگوی بخش کوچکی از نیاز خانواده بزرگ آموزش و پرورش و به ویژه دانش آموزان علاقه مند به ورزش است.
     توجه خاص به مناطق محروم
     امیدوارم در حرکتی که آغاز شده و در گام های نخست، آثار و تبعات مثبتی از خود برجای گذاشته است، با تدبیر و درایت مسئولان کشور، به ویژه در مجلس و دولت، نه تنها خللی وارد نشده بلکه با حمایتی جدی تر و تلاشی مضاعف، آن چنان گسترده باشد که همه مدارس کشور، حتی دورترین و محروم ترین نقاط از موهبت تربیت بدنی و تندرستی وزارت آموزش و پرورش بهره مند شوند تا با توسعه ورزش دانش آموزی شاهد نسلی سالم، بانشاط، پرانرژی، خلاق و کارآمد باشیم.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد