کوهنوردی دختران گردو

کوهنوردی دختران گردو

تربیت بدنی و سلامت برای بچه های تحت پوشش
کوهنوردی دختران گردو

کوهنوردی دختران گردو

تربیت بدنی و سلامت برای بچه های تحت پوشش

ولادت با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت

ولادت با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت

علی بن موسی الرضا ( ع )

بر همه عاشقان حضرتش مبارک باد

 

ورزش را مهمترین راه پیشگیری از آرتروز حاد مفاصل ذکر کرد.

 

عضو هیات علمی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و متخصص فیزیوتراپی و طب ورزش، ورزش را مهمترین راه پیشگیری از آرتروز حاد مفاصل ذکر کرد.

دکتر" عباس رحیمی " روز شنبه با بیان اینکه آرتروز یک بیماری نیست، به خبرنگار ایرنا گفت: همانطور که با افزایش سن چین و چروک‌هایی در صورت بروز می‌کند، آرتروز یا خوردگی مفاصل نیز با افزایش سن ایجاد می‌شود.


 

 


 

وی افزود:البته می‌توان با مراقبت‌های بیشتر و کاهش فشار وارده بر مفصل، استفاده از روش‌های دارو درمانی، تکنیک‌های پیشرفته و نوین فیزیوتراپی از ایجاد آرتروز در مفاصل جلوگیری کرد.


 

 


 

رحیمی،کم‌کردن فشارهای بیرونی و تقویت عضلات بدن را دو راه اصلی پیشگیری از آرتروز برشمرد و اظهارداشت: در این صورت فشارهای وارده توسط عضلات جذب شده و مانع از آسیب رسیدن به مفصل می‌شود.
وی، راهکار عملی را انجام نرمش‌های صبحگاهی و شامگاهی به‌مدت ‪ ۱۵‬دقیقه، ذکر کرد و ادامه‌داد: انجام حرکات ساده مانند انقباض و انبساط عضلات به تعداد ‪ ۳۰‬تا ‪ ۴۰‬بار حتی در رختخواب و پشت میز کار و دوچرخه‌سواری باعث می‌شود غضروف مفصلی بهتر تغذیه شده و مانع از خشک شدن مفصل شده و در نهایت از تخریب بیشتر غضروف و ابتلا به آرتروز حاد مفصلی جلوگیری شود.

 

این پزشک متخصص فیزیوتراپی و طب ورزشی ، با اشاره به شرایط کنونی جامعه گفت: در حدود ‪ ۱۵‬سال قبل ، بیشتر مراجعه‌کنندگان مبتلا به آرتروز بیمارانی در سنین ‪ ۴۵‬تا ‪ ۵۰‬سال بودند ، در حالی که امروزه با ماشینی شدن زندگی و کاهش حرکات فیزیکی ، این سن حتی به ‪ ۱۷‬سال کاهش یافته‌است.

وی افزود: متاسفانه با توجه به پیشرفت روش‌های فیزیوتراپی و روش‌های جراحی در داخل کشور، حرکت جامعه امروز به سمت بیمارپروری است و تنها راه جلوگیری از این سیر توجه اساسی به ورزش‌های همگانی و کسب آمادگی‌های بدنی می‌باشد.

تبریک

هفته نیروی انتظامی بر تلاشگران عرصه نظم و امنیت اجتماعی مبارک باد

از پیست مردانه تا ...

از پیست مردانه تا ...

29 اردیبهشت 1386

ورزش : دو و میدانی

شیرزنان:هر اتفاقی، هر رخدادی، هر رویدادی و در مجوع هر ماجرایی داستانی دارد و آغازی.هر ورزشکار حرفه ای نیز برای ورودش به دنیای ورزش و ادامه دادن آن ،آغازی دارد.

آذر ساجدی (صاحب عکس کنار لوگوی صفحه یک)15 سال است که دو و میدانی را در رده قهرمانی تمرین می کند.امروز آغاز راه او را می خوانیم و از انگیزه اش برای ادامه راه باخبر می شویم:


آذر ساجدی: سال 61 بود و من دختر بچهء تیز و بز 12-13 ساله ای که از دیوار راست بالا میرود . با آن موهای کوتاه و چثهء نابالغ ریز و میزهء 25-30 کیلوئی که یک دم یکجا بند نمی شود . تنها چیزی ام که به دخترها میبرد اسمم بود ـ آذر ـ . تابستانها مهمان مادر بزرگ بودم آن سالها . یادم هست که دوچرخه ام را برمیداشتم و ساک لباسهایم را . اگر پدر کمک می کرد که خوب ، اگر نه ، یک جوری خودم را می رساندم به گاراژ اتوبوسهای تی - بی - تی که آن موقع جایی در خیابان ناصرخسرو بود . بعد هم بلیط اراک را می خریدم و به کمک راننده می گفتم :« ماشین سازی پیاده می شوم ! » شهرک ماشین سازی 5 کیلومتری شهر اراک بود . شهرکی برای کارمندان کارخانهء ماشین سازی اراک . قبل از انقلاب و جنگ جای ترو تمیز و قشنگی بود . خاطرات زیادی دارم از آن .

بعد ها ، روسها و ایتالیائی ها و آمریکائی ها برگشتند کشورشان و شهرک پر شد از جنگ زده ها ... از نگهبانی اصلی که داخل می شدی ، پانصد متر جلوتر ، اول خیابان بنفشه ، ورزشگاه شهرک قرار داشت با زمین فوتبال چمنش و پیست خاکی دومیدانی . یادم هست که درست همان سال بود که گفتند ورود خواهرها به ورزشگاه ممنوع است ... خواهرها ؟ سرم را انداخته بودم پائین و با اخمی که با ده من عسل هم نمی شد قورتش داد دور پیست می دویدم که دیدم کسی هم پای من می دود . زیر چشم نگاهی انداختم و دیدم ای دل غافل ، مرد جوانی ست با کلی ریش و پشم انکادر نشده ... سرعتم را زیاد کردم ، او هم . شروع کردم به راه رفتن ، او هم . چاره ای نبود ، باز شروع کردم به دویدن و در این خیال که چه می خواهد این بابا از جان من ؟ که خودش به زبان آمد : « دستت درست نیست ، باید دستت موقع دویدن کنار بدنت جمع باشد . زیادی بازشان کرده ای . وقتی نرم می دوی باید اول لبهء بیرونی پا را زمین بگذاری و بعد پاشنه را ... » نیم نگاهی به او انداختم و حرفی نزدم . اما گویا این بابا خیال نداشت دست از سر من بردارد .

کمی که گذشت پرسید : « اسمت چیست ؟ » جوابی ندادم . باز پرسید . مانده بودم چه بگویم . اگر می گفتم که دختر هستم و اسمم آذر که از ورزشگاه بیرونم می انداختند . اولین اسم پسرانه ای که به ذهنم رسید گفتم : « رضا . اسمم رضا ست » . « خوب آقا رضا از تهران آمده ای ؟ دویدن را دوست داری ؟ من مربی دومیدانی اینجا هستم . ساعت تمرین ما هر روز 3 تا 5 بعدازظهر است . اگر دوست داشتی بیا و با بچه ها تمرین کن » ... و این شد که من سه ماه به اسم رضا پا به پای پسرها دویدم و می خواهید باور کنید یا نه ، اما یک بار هم نه جا ماندم و نه کم آوردم . فقط آخر تمرین مربی دستور می داد که دو به دو با هم کشتی بگیریم و من هر روز از زیرش در می رفتم .

کلی هم متلک می شنیدم از بقیه که بچه تهرانیست و سوسول است و می ترسد کشتی بگیرد و ...یک بار هم که همه برای در کردن خستگی کنار زمین نشسته بودیم ، نمیدانم چه شد یا که چه گفت که قهقههء من به هوا رفت . آنوقت یکی از بچه ها در آمد که ، تو چرا شبیه دخترها می خندی ؟ به هر حال سه ماه تابستان مثل برق و باد گذشت و مادر و پدر به دنبالم آمدند که برگردانندم تهران و سر درس و مدرسه . وقتی رسیدند مادربزرگ همه چیز را تعریف کرد برایشان . گفتند که کار درستی نکرده ام و نباید دروغ می گفتم و قرار شد فردا بیایند با مربی ام صحبت کنند ...

ـ سلام . می خواستیم تشکر کنیم به خاطر زحمتی که در این سه ماه کشیدید .

ـ اوه ، شما باید مادر و پدر رضا باشید ؟

ـ آذر .

ـ بله ، رضا بچهء بسیار با استعدادی ست در دومیدانی . تهران که رفتید حتمن اسمش را در یک باشگاه بنویسید تا دویدن را دنبال کند .

ـ آذر .

ـ بله ؟

ـ گفتم اسمش آذر است . پسر نیست . دختر است ...

این یکی از تماشائی ترین صحنه هائی بود که تا به حال به عمرم دیده ام . قیافه اش چنان تعجب زده و وارفته بود که تا چند دقیقه نمی توانست حرفی بزند . باورش نمی شد بیچاره ...

ـ آذر ؟ دختر است ؟

رو به من کرد و گفت : « چرا نگفتی ؟ »

ـ چه بگویم ؟ ورود خانمها ممنوع بود . وانگهی ، آذر و رضا هم فرق زیادی با هم ندارند . بسته به اینکه از کدام ور بخوانی اش ...

اسم آن مربی آقای غفاری بود و تازگی ها هم شنیده ام که عضو شورای شهر اراک شده . اگر کسی او را می شناسد به او بگوید که آذر یا همان رضا کوچولو همان سال عضو باشگاه داودیه تهران شد و 15 سال قهرمان ایران بود و عضو تیم ملی . و بخشی از تمام اینها بخاطر او بود . « دستهایت را کنارت جمع کن ! اول لبهء بیرونی پا و بعد پاشنه ! موقع سریع دویدن ، پاشنه روی زمین نمی آید و...»

دختران نوجوان کمترین فعالیت را در جامعه دارند .

نکته قابل توجه این است که فقط ۲۰ درصد دختران دبیرستانی احتمالاً ۵ وعده یا بیشتر میوه و سبزیجات در روز مصرف می کنند و یا سه لیوان شیر در روز می نوشند . امروزه دختران نوجوان کمترین فعالیت را در جامعه دارند .

در حالیکه در کشورهای پیشرفته ۶۱ درصد دانش آموزان پسر در تیم های ورزشی بازی می کنند ، فقط ۵۰ درصد دختران در تیم های ورزشی شرکت می کنند . همچنین در حالیکه تقریباً سه چهارم پسران در فعالیت هایی شرکت می کنند که باعث می شود برای ۲۰ دقیقه یا بیشتر و ۳ روز در هفته یا بیشتر عرق کنند و تند نفس بکشند فقط نیمی از دختران این وضعیت را دارند . هم ورزش و هم تغذیه خوب برای سلامت طولانی مدت دختران ضروری است . برای مثال : ورزش کمک می کند که استخوانها ، عضلات و مفاصل ساخته و حفظ شوند ، وزن کنترل شود و وقوع فشارخون بالا را به تأخیر می اندازد . در حقیقت میزان ورزش دختران نوجوان بین ۱۸-۱۲ سالگی یک عامل مهم در پیشگیری از شکستگی لگن بعد از یائسگی می باشد .

تغذیه خوب نیز از عوامل مهم می باشد . چون یک دختر نوجوان در طی نوجوانی از هر زمان دیگری از زندگی ( غیر از زمان نوزادی ) رشد سریعتری دارد . در سنین نوجوانی وی نیاز به انبوهی از ویتامین ها و مواد معدنی و همچنین بطور متوسط ۲۲۰۰ کالری روزانه دارد که در غذاها یافت می شود . اما اغلب دختران نوجوان میزان کافی از این مواد غذائی حیاتی دریافت نمیکنند . همچنین اغلب دچار کمبود کلسیم هستند . زیرا زمانیکه به نوجوانی می رسند میزان مصرف شیر را کاهش می دهند . تقریباً نیمی از توده استخوانی زنان در طی نوجوانی تشکیـــل می شود و مصرف کم کلسیم در این زمان ممکن است بعدها منجر به پوکی استخوان شود .

همچنین دختران آهن کافی دریافت نمی کنند چون هم از طریق خونریزی قاعدگی آهن از دست می دهند و هم اینکه ممکن است دارای رژیم غذائی جهت لاغری باشند یا اینکه رژیم غذایی متنوعی نداشته باشند و یا غذاهای غنی از آهن مانند گوشت قرمز به اندازه کافی مصرف نکنند که در اینصورت مبتلا به کم خونی می شوند . همچنین یک مطالعه نشان داده که حتی فقر آهن خفیف میتواند منجر به نمرات امتحانی پائین تر در ریاضیات شود و این می تواند یک توضیح احتمالی برای این نکته باشد که چرا دختران نوجوان از لحاظ ریاضیات از پسران ضعیف ترند .

به این دلایل مشخص می شود که بر عهده والدین است که یک رژیم غذائی مناسب برای دختران ( و پسرانشان ) تهیه کنند . رژیمی که حداقل ۵ نوبت در روز میوه و سبزیجات و سه لیوان یا ۲۵۰ سی سی شیر در آن وجود داشته باشد .

برای اینکه نوجوان شما تغذیه مناسب داشته باشد به نکات زیر توجه کنید :

۱ - کار را ساده کنید : مواد غذائی مانند برش های میوه ، پنیر ، ماست و پاپ کورن بدون کره را در دسترس آنان قرار دهید .

۲ - نوشابه مصرف نکنید و حتی آنها را در خانه نگهداری نکنید .

۳ - دختران را در آشپزخانه بخوانید و آنها را مسئول خرید بعضی از مواد غذائی و سبزیجات مصرف خانواده کنید تا یاد بگیرند چگونه انتخاب غذائی خوب و مناسبی داشته باشند .

۴ - اگر شام خانواده با عجله صرف می شود باز هم باید مغذی باشد وقتی بیرون غذا می خورید دخترتان را تشویق کنید انتخاب های غذائی مناسب مانند سالاد و سبزیجات پخته داشته باشد .

نکاتی برای به حرکت درآوردن دختران

چه به شکل تیم های متشکل ورزشی و چه به شکل برنامه های ورزشی فردی پیام اصلی به دختران باید این باشد که بیرون بیایند و حرکت کنند .

۱ - دختران را تشویق کنید تا فعالیت های ورزشی جدید مانند صخره نوردی یا اسکی داشته باشند .

۲ - ورزش را یک امر خانوادگی کنید . فعالیت ورزشی را در نظر بگیرید که همه از انجام آن با یکدیگر لذت ببرند .

۳ - آنها را تشویق به پیاده روی کنید و از آنان بخواهید که مرتباً پیاده روی را افزایش دهند .

تسلییت



 

شهادت مظلومانه ی ششمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام را  خدمت حضرت ولیعصر (عج) و همه مسلمانان تسلییت عرض می نماییم .

اراک - خبرگزاری مهر: شورای ورزش های همگانی استان مرکزی تشکیل شد

به گزارش خبرنگار مهر در اراک، استاندار استان مرکزی در اولین جلسه این شورا که پیش از ظهر امروز در استانداری برگزار شد، گفت: این شورا با هدف سیاست گذاری و برنامه ریزی با دستور رئیس جمهور در استان های کشور تشکیل می شود.

عبدالله سهرابی با اشاره به اینکه زمینه های توسعه ورزش های همگانی در استان وجود دارد افزود: توسعه ورزش های همگانی شادابی و نشاط جامعه را در پی دارد که باید بیش از این ها به آن توجه شود.

وی تصریح کرد: وجود بیش از 200 هزار دانش آموز در استان 118 هزار سالمند، آلودگی هوای اراک و وجود بیماری های مختلف ما را ملزم می کند به ورزش های همگانی که شادی و نشاط جامعه را تضمن می کند، توجه بیشتری داشته باشیم.

سهرابی با تاکید بر انجام وظایف دستگاه ها در این شورا خاطر نشان کرد: در این مقوله باید به زنان که نیمی از جامعه را تشکیل می دهند توجه کنیم.

در این نشست رئیس تربیت بدنی استان مرکزی نیز گفت: در استان ها ریاست این شورا با استاندار و دبیری رئیس سازمان تربیت بدنی و عضویت 20 دستگاه دولتی استان تشکیل شده است.

خسرو قمری با اشاره به اینکه این شورا در راستای توسعه ورزش های همگانی در جامعه تشکیل می شود افزود: مصوبات این شورا قانونی و عملیاتی می شود.

قمری افزود: وظایف دستگاه های عضو این شورا در قالب پنج بند طراحی و تدوین شده است.

وی یاد آور شد: اکنون در استان مرکزی 25 انجمن مردمی ورزش در قالب نه رشته ورزشی فعال است.

رئیس تربیت بدنی استان افزود: زمینه توسعه ورزش های همگانی در کشور وجود دارد و باید با دادن آگاهی بیشتر به مردم را به سمت این نوع ورزش های ترغیب کرد.