کوهنوردی دختران گردو

تربیت بدنی و سلامت برای بچه های تحت پوشش

گزارش برنامه صعود به قله خلنو 4375 متر(البرز مرکزی)

گزارش برنامه صعود به قله خلنو 4375 متر(البرز مرکزی)  جاده جاجرود-فشم-زایگان-لالون بالا

توسط فرهنگیان آموزش وپرورش استان مرکزی
تاریخ اجرای برنامه : دوروزه ۹و۱۰مهر۸۸
بمناسبت بزرگداشت هفته دفاع مقدس
توسط: انجمن کوهنوردی دانش آموزان آموزش وپرورش استان مرکزی
خلنو دومین قله مرتفع البرز مرکزی است و در قلب این کوهستان قرار دارد به همین علت از جمیع جهات جغرافیایی از ابادیها و نقاط مسکونی پیرامون خود فاصله قابل توجهی دارد و به طور یقین میتوان گفت قله ای ناپیداست ازدیگر سو به دلیل ارتفاع زیاد قلل پیرامونش چون هرزه کوهها-برج خلنو- ورزا-جانستون و سایر قلل از جمله پر تعدادترین 4000 متری های البرز مرکزی میباشد. .

خلنو یکی از صعود های زمستانی دشوار را به همراه دارد.دلیل این امر حجم زیاد برف و وجود بهمن و موقعیت مرکزی ان و وجود طوفانهای زمستانی است.ما برای صعود به قله خلنو از تهران وبزرگراه شهید بابایی و از فشم در جاده گرمابدر تا زایگان جلو رفتیم و سپس وارد جاده فرعی لالون شدیم. با عبور از کنار امامزاده عبدالله به لالون بالا رسدیم ودر یکی از رستورانهای محلی آبگوشت جانانه ای خوردیم وساعت ۳بعد از ظهر از لالون به طرف قله حرکت کردیم.

از روستای لالون در ابتدا از میان کوچه های ده رو به شمال به راه خود ادامه می دهیم و پس از نیم ساعت حرکت در سمت راست رودخانه به پل کوچک فلزی می رسیم.از ان عبور می کنیم و به سمت چپ رود خانه  ادامه مسیر مالرو بسیار مشخصی را از میان مراتع ده به سمت تنگه لالون که از اینجا در شمال جایی که قله مخروطی ورزا خود نمایی میکند ادامه میدهیم. از جای جای این منطقه چشمه های کوچک سربراورده اند قلل اطراف برفگیرند و صخره های موازی مورب در غرب قله سرک چال را می سازند. از همه جالبتر بهمن بسیار بزرگی است که روی رود خانه را پوشانده و در زیر ان تونل برفی های بزرگ و زیبا که اب خروشان از ان عبور میکند به چشم می خورد.
وبهد از ۳ساعت  به آب معدنی تلخاب  که در کنار گوسفند سرای بزرگی قرار دارد  رسیدیم جای بسیار زیبا ودیدنی به جنوب که نگاه می کنی قلل مهر چال و پیرزن کلوم اقتدار خود را به ما نشان میدهند.

پس از دو ساعت کوهپیمایی ساعت ۲۰ به آبشار رسیدیم در بالای آبشار با برقرای دو چادر کمپ را برقرار نمودیم ، سایر اعضای گروه به سرپرستی آقای شادفر ساعت 20 به محل کمپ رسیدند ، پس از استقرار نفرات و صرف شام ، ساعت 22 خاموشی اعلام شد .

با توجه به هماهنگی های به عمل آمده ساعت ۷صبح ۱۰ مهرماه ۸۸بعدازصرف صبحانه آماده حرکت به سمت قله شدیم ، از راه پاکوب مشخصی به شکل نوار باریکی از سینه کش تند خط الراس ورزا بالا می رویم ارتفاع هر لحظه بیشتر میشود ، از این نقطه به سمت جنوب غرب قله مخروطی برفی سرکچال به وضوح دیده میشود آخرین شیب تند را طی میکنیم و بر خط الراس پا می گذاریم هوا صاف و آفتابی است ، نوک قله هایی چون مهرچال ، هم هن ، جانستون ، خرسنگ ، پالون گردن ، رستم چال ، تیغه ژاندارک ، از دوردستها به ما سلام میکند عبور از این شیب خسته کننده دو ساعت و نیم وقت ما را میگیرد و ساعت ۹ونیم به گردنه ورزا میرسیم .

با استراحتی کوتاه و صرف تنقلات وآب میوه گردنه شمالی ورزا را که هم اکنون به روی آن هستیم به سمت غرب رو به خلنو بزرگ پی میگیریم تیغه های موسوم به ژاندارک و صخره های سیاه و سپیدی که در دل آسمان نیلگون جای دارند لحظه ای ما را به خود وانمی گذارند ، لازم به ذکر است قبل از صعود به برج گروه بر اساس توانمندیهای خود به دو دسته تقسیم شدند قرار بود گروه اول تیغه ژاندارک را تراورس کنند و گروه دوم پس از صعود برج خلنو ، اقدام به صعود قله از مسیر تیغه ژاندارک نمایند که در ابتدای تیغه ژاندارک به گروه اول برخورد نموده و همگی به همراه هم صعود را از روی تیغه ادامه دادند که بدلیل سختی مسیر و آشنا نبودن برخی از افراد گروه اول به مسائل فنی صعود از تیغه به کندی و به کمک سرپرستان برنامه پس از برقراری کارگاه صورت گرفت سپس صعود به خلنو کوچک و پس از آن ساعت 11 فتح قله با سرود ای ایران انجام شد  وواقعا تماشای قله دماوند از ارتفاع خلنو تماشایی بود ما متاسفانه بدلیل اینکه ساعت ۲ می بایست در لالون می رسیدیم دیگه فرصت فتح قله خلنو بزرگ را نداشتیم وبر گشتیم .
ساعت ۱۰حرکت از قله به سمت کمپ انجام شد و ساعت ۱۱ونیم به محل کمپ که در بالای آبشار برپا کرده بودیم رسیده وبهد از یک نفس گیری وجمع کردن چادرها به سمت لالون حرکت کردیم

بعداز یک استراحت کوتاه در تلخاب  ورسین به اولین باغهای لالون برای صرف نهار توقفی کوتاه نموده وبرای ساعت ۲ بعذ از به  روستای لالون پایین رسیده ومینی بوس هم رسید وبه سمت تهران واز آنجا به اراک حرکت کردیم

کلیه اعضای گروه از صعود آن روز به دلیل شرایط آب و هوایی بسیار مناسب و هیجان صعود و تنوع مسیر و مناظر بسیار زیبا حداکثر بهره را برده و خاطره خوشی از برنامه به یادگار بردند .