کوهنوردی دختران گردو

کوهنوردی دختران گردو

تربیت بدنی و سلامت برای بچه های تحت پوشش
کوهنوردی دختران گردو

کوهنوردی دختران گردو

تربیت بدنی و سلامت برای بچه های تحت پوشش

بیماری "آنفلوآنزای خوکی " چیست ؟؟؟؟

بیماری "آنفلوآنزای خوکی " چیست و راههای جلوگیری از آن کدامند؟
ایرنا - دفتر پژوهش - گروه اسناد و اطلاع رسانی :بر اساس گزارش نهادهای بین المللی در زمینه بهداشت و سلامت، با شیوع بیماری آنفلوآنزای خوکی ،حداقل جهان دو سال گرفتار این بیماری خواهد بود که طی آن، موج‌های مختلف بیماری بروز می‌کند و هرموج شش تا هشت هفته طول می کشد.

بیماری "آنفلوآنزای خوکی " چیست و راههای جلوگیری از آن کدامند؟
ایرنا - دفتر پژوهش - گروه اسناد و اطلاع رسانی :بر اساس گزارش نهادهای بین المللی در زمینه بهداشت و سلامت، با شیوع بیماری آنفلوآنزای خوکی ،حداقل جهان دو سال گرفتار این بیماری خواهد بود که طی آن، موج‌های مختلف بیماری بروز می‌کند و هرموج شش تا هشت هفته طول می کشد.
بر اساس گزارشهای منتشره از سوی نهادهای یادشده ، سالانه افراد زیادی بر اثر انواع بیماریهای مختلف جان خود را از دست می دهند که در این میان بیماریهای قلبی و گوارشی و همچنین حوادث مختلف در صدر آنها قرار دارند. بیماریهایی نیز وجود دارند که علی رغم مسری بودن، تا کنون کمتر در معرض توجه جدی محققان و پزشکان قرار گرفته اند که بیماری آنفلوآنزا یکی از آنهاست. اما در مورد انواع خاصی از آنفلوآنزاها مانند نوع خوکی که اخیرا در قاره های مختلف گسترش یافته ،اوضاع متفاوت است.
محققان در سازمان بهداشت جهانی عقیده دارند که میکروبها و ویروسهای بیماریزا در انسان به علت تغییرات و جهش های ژنتیکی در طول زمان در مقابل داروهای موجود مقاوم شده و حتی ممکن است یک بیماری جدید ایجاد کنند. برخی از بیماریها بین انسان و حیوان مشترک هستند و از هرکدام به طرف مقابل سرایت می کنند. اینگونه بیماریها به علت مسری بودن و در تماس بودن انسان و حیوان به مراتب خطرناک تر هستند.

*** آنفلوآنزای خوکی ، بیماری مسری است :
متاسفانه بیماری آنفلوآنزا از نوع خوکی دارای تمام شاخصه های یک بیماری مسری و خطرناک است که علی رغم تلاشهای مجدانه محققان پزشکی هنوز داروی کاملا موثری برای پیشگیری یا درمان قطعی آن وجود ندارد. (البته این موضوع صرفا به آنفلوآنزای خوکی مربوط نیست ،بلکه در مورد انواع آنفلوآنزاها صدق می کند) بنابراین آنفلوآنزا از حالت یک بیماری معمولی با درجه خطر پایین به یک بیماری خطرناک و عالم گیر تبدیل شده و نگرانی جدی مردم، دولتها و نهادهای ملی و بین المللی در زمینه بهداشت و سلامت را موجب شده و در ماههای اخیر با توسعه آن بین کشورهای مختلف ، به یک بحران جهانی تبدیل شده است.
بنابراین بررسی خاستگاه، انواعَ، علائم، روشهای پیشگیری و درمان، جنبه های سرایت و آمار مرگ و میر مربوط به آن در کشورهای مختلف جهان ، بسیار حایز اهمیت است که به آن می پردازیم:

*** تعریف آنفلوآنزای خوکی و انواع آن :
آنفلوآنزاى خوکی ( Swine flu) بیمارى تنفسى خوکها است که توسط ویروس آنفلوآنزاى نوع H1N1 ایجاد می شود .این نوع بیماری معمولا در خوکها بروز می کند . ویروسهاى آن حد بالایی از آلودگی و بیمارى را سبب می شوند . البته آمار مرگ و میر ناشی از آن در میان خوکها معمولا کم است و کشندگی زیادی ندارد و مواردی از انتقال این ویروسها از حیوان به انسان ثبت شده و از انسان به انسان نیز در حال شیوع است .
ویروسهای آنفلوآنزای خوکی میزبان اصلی شان خوک است ، اما می توانند مرغها و حتی انسانها را آلوده کنند. این ویروسها دائماً تغییر شکل می دهند. البته خوکها به وسیله آنفلوآنزاى مرغى هم می توانند آلوده شوند گرچه به اندازه نوع خوکی در این حیوانات مهاجم نیست.
ویروسهاى آنفلوآنزا می توانند دوباره جور شوند ( یعنى ژنها را با هم عوض مى کنند) و توانایی ویروسها و همچنین میزبانی خوک برای هر سه نوع آنفلوآنزای خوکی ، مرغی و انسانی این خطر را ایجاد می کند که ویروسهاى جدید که مخلوط انواع خوک ، انسان و نوع ویروسهاى آنفلوآنزاى مرغى می باشند، پدیدار بشوند. با تغییرات در طى سالها انواع متفاوت ویروسهاى آنفلوآنزاى خوکی پدیدار شده‌اند.
اینکه چه چیز ویروس کنونی را تبدیل به ویروسی خطرناک کرده است؟ مهم است که مشخص شود . ویروس خوکی نیز مانند تمام ویروسهای دیگر خود را تغییر می دهد. اگر خوکهای مبتلا به آنفلوآنزای خوکی همزمان به آنفلوآنزای انسانی یا مرغی نیز مبتلا باشند، این ویروسها می توانند در بدن حیوان ژنهای خود را تعویض کنند.
بدین ترتیب نوعی جدید از ویروس به وجود می آید که هم ژنهای انسان و هم ژنهای حیوان را در خود دارد. این همان اتفاقی است که ظاهرا در مورد ویروس کنونی آنفلوآنزای خوکی رخ داده است.

***- خاستگاه و تاریخچه بیماری انفلوآنزای خوکی :
برای اولین بار در جهان، بیماری آنفلوانزای خوکی در سال 1918 میلادی مشاهده شد که دنیا درگیر جنگ جهانی اول بود. موارد مشکوک در ابتدا در کشور اروپایی اسپانیا دیده شد. اما سپس آمریکا نیز به ویروس این بیماری آلوده شد و در نتیجه 500 نفر قربانی گرفت. اما بعد از آن در سال 1976 بار دیگر مشاهد شد . سپس بعد از چند دهه خفته بودن باز در نخستین ساعات روز پنجم اردیبهشت ماه 88 مطابق با 25 آوریل 2009 واژه بیماری “ آنفلوآنزای خوکی” بار دیگر به رسانه های جهان راه پیدا کرد. واژه ای که در روزهای اخیر تقریبا تبدیل به سرخط اصلی اخبار شده است.
ابتلا به این بیماری برای نخستین بار در ماههای اخیر در مکزیک و پس از آن نیز در ایالتهای جنوبی امریکا مشاهده شد. تعداد کشته شدگان و مبتلایان به این بیماری در مکزیک در فاصله کوتاهی به هزاران نفر رسید و بانک جهانی برای مقابله با این بیماری، 225 میلیون دلار در اختیار دولت مکزیک قرار داد.
احتمالاً بهترین نمونه کشف شده از آنفلوآنزای خوکی مربوط به اپیدمی در میان سربازان در سنگر "دیکس "نیوجرسى در سال 1976 میلادی است . براى تایید این بیماری در آن سال چهار نمونه عکس سینه با استفاده از اشعه ایکس وجود دارد که ابتلا به سینه‌ پهلو را در حداقل چهار سرباز تایید می کند و یک مورد مرگ نیز در آن زمان ثبت شد .
طبق مدارک موجود همه این بیماران پیشتر سالم بودند . اما ویروس بیماری در یک محیط کارآموزى باعث آلودگی یک سرباز شده بود و به نظر می رسد در بین سربازان انتشار یافته و پس از یک ماه نیز بیماری ناپدید شد .
با وجود بررسیهای انجام شده ، منبع ویروس، زمان دقیق بروز آن در میان سربازهای یادشده و علت انتشار محدود آن و همچنین ناپدید شدن بیماری همچنان ناشناخته مانده است. آنفلوآنزای سنگر دیکس به دلیل وجود یک ویروس جانورى در جمعیت انسانی متراکم در داخل سنگرها انتشار یافته و ممکن است تماس کامل با حیوانات آلوده در مکان شلوغ سنگر در فصل زمستان پیش آمده باشد وعامل ویروس مسبب این بیماری در سنگر "دیکس" آنفلوآنزاى خوکی (H1N1) نامیده ‌شد.
در همین حال نهادهای بین المللی در زمینه سلامت و بهداشت نیز گزارشهای تایید نشده ای در زمینه مشاهده بیماری آنفلوآنزای خوکی دریافت کردند که حکایت از این داشت که از ماه دسامبر 2005 تا فوریه 2009 نیز تعداد 12 نفر در برخی نقاط جهان به این بیماری مبتلا‌ شدند.

*** ویژگیهای بیماری آنفلوآنزای خوکی :
محققان عقیده دارند که خوکها ممکن است به صورت همزمان با چند نوع ویروس متعلق به این زنجیره شامل انواع انسانی و نوع پرندگان ( مرغی ) آلوده شوند. این حضور همزمان چند نوع ویروس ،امکان تبادل قطعات ژنی بین ویروسها را فراهم می کند و منجر به پیدایش نوع جدیدی از ویروس می گردد. خطر اصلی این ویروس نو پدید، آشنا نبودن سیستم ایمنی بدن موجود زنده با عامل بیماریزا می باشد که می تواند عوارض وخیمی ایجاد کند. این عوارض از یک سو سبب گسترش سریع و بی رویه بیماری و از سوی دیگرشدت بیماریزایی و مرگ و میر وسیع آن می شود . این بیماری از انسان به انسان نیز به سرعت منتقل می شود.
ویروس آنفلوآنزای خوکی در برابر حرارت ناپایدار است و در دمای 70 درجه سانتیگراد از بین می رود و سرایت بیماری در همه حال از طریق " قطرات تنفسی " انجام می شود.
صاحبنظران در امر بهداشت عقیده دارند که خطر همه گیری جهانی این بیماری تنها در صورتی شدت می یابد که جهش قطعات ژنی ویروسها منجر به توانایی ویروس در انتقال بلاواسطه انسانی در ارتباطات روزمره معمولی شود و اگر چنین امری صورت گیرد .پیش بینی آینده سلامتی و بهداشت در جهان در ماههای آتی سخت خواهد بود.
البته در ترسیم چنین آینده ای مسلماً عوامل باز دارنده بسیاری نقش دارند. ویروسهایی که سبب بیماری در مناطقی از مکزیک و آمریکا شدند، از نظر ژنتیکی پیدایش مشابهی داشتند. این یک گونه حیوانی ویروس H1N1 است و توان بالقو? همه گیر شدن را در خود دارد، زیرا به انسانها سرایت می کند. چنانچه اکنون در جهان شاهد هستیم .

*** علائم و نشانه های بیماری آنفلوآنزای خوکی :
علائم بیماری به طور معمول، سردرد، سرفه، سرگیجه، حالت تهوع ، استفراغ و... می باشند که پزشک متخصص صحت بیماری را تشخیص می دهد.
نشانه‌هاى قابل‌ انتظار آنفلوانزاى خوکی در انسانها مانند نشانه‌هاى آنفلوانزاى فصلى انسان شامل حمله ناگهانى تب، بی حالی، در خود فرورفتن، بى اشتهایى و سرفه کردن است . همچنین تعدادی از افراد آلوده با آنفلوانزاى خوکی دچار سردرد، سرماخوردگی، گلودرد، کوفتگی و درد مفاصل، عطسه‌، ناراحتی تنفسی، سرخ شدن یا التهاب و آبریزش از بینی می گردند .در مواردی نیز تهوع، و استفراغ و اسهال نیز در میان مبتلایان گزارش شده است .

*** راههای انتقال و شیوع بیماری آنفلوآنزای خوکی :
ویروس آنفلوآنزای خوکی از راه دهان و بینی منتقل می شود و یک بیماری مجاری تنفسی است با این وجود دانشمندان هنوز نمی دانند که گونه تازه "H1N1 " که در مکزیک مشاهده شد، چگونه به انسان انتقال یافت.
در زمینه انتقال انسان به انسان ویروس آنفلوانزاى خوکی ، همان طریقه آنفلوانزاى فصلى است و اساساً رو در رو و بوسیله سرفه کردن یا عطسه انسانهای آلوده با ویروس آنفلوانزا ، اتفاق می افتد .
بسیاری از مردم با دست زدن به چیزهایی که با ویروسهاى آنفلوانزا خوکی آلوده است و سپس دست زدن به دهانشان ممکن است که آلوده شوند .
متخصصان سازمان بهداشت جهانی به تازگی برآورد خود مبنی بر سهولت انتقال این ویروس میان انسانها را منتشر و اعلام کرده اند که اگر با کسی در تماس هستید که سرما خوردگی دارد، با او دست ندهید ، روبوسی نکنید و تماس نزدیک نداشته باشید.
ویروس آنفلوآنزا در اماکن عمومی وجود دارد و تماس با سطوحی مانند دستگیره اتوبوس ، صفحه کلید کامپیوتر و... به راحتی افراد را آلوده می کند. بنابراین اگر دستان خود را به دستگیره در یا اتوبوس می زنند، نباید آن را به دهان و بینی خود بزنید.
دانشمندان هنوز نمی‌دانند که ویروس این بیماری در صورت تماس زیاد و طولانی مدت از بیمار به افراد سالم انتقال می‌یابد یا اینکه حتی کوچکترین تماس می‌تواند باعث انتقال ویروس شود.
احتمالا ویروسهای آنفلوآنزا می‌توانند تا چندین ساعت روی سطوح باقی بمانند و از دست و صورت بیماران منتقل شوند. طریقه شیوع این بیماری به هر صورت که باشد ،نتیجه این است که در حال حاضر بسیاری از کشورهای دنیا را در بر گرفته و انتظار می رود به بسیاری دیگر از کشورها تسری یابد.
فراگیری گسترده این ویروس در سطح جهانی نیز از دیگر خطرهایی است که در مورد آن هشدار داده شده و سازمان بهداشت جهانی وارد شدن آن به مرحله شش ، شیوع جهانی را تایید کرده است.
ویروس یادشده می تواند از طریق مسافران به دیگر کشورها نیز منتقل شود. "مارگارت چان " رئیس سازمان بهداشت جهانی گفته است که مشاهده بیماری خود می تواند خطر بالقوه ای برای انتشار جهانی آن باشد.
بر اساس اعلام مرکز پیشگیری از بیماریهای واگیر امریکا، آنفلوانزای خوکی از راه استفاده مواد غذایی منتقل نمی شود.

*** راههای تشخیص بیماری آنفلوآنزای خوکی :
براى تشخیص بیماری آنفلوآنزای خوکی ، عموماً نمونه تنفسى احتیاج است . نمونه ها در چهار تا پنج روز اول بیمارى هر کس باید جمع گردد. (یک شخص وقتى آلوده است ،ویروس را به احتمال زیاد به اطراف پراکنده می کند ) با این وجود، تعدادی از اشخاص آلوده ، مخصوصاً بچه‌ها، ویروس را براى 10 روز و یا بیشتر ممکن است ، انتقال دهند .

*** راههای پیشگیری از بیماری آنفلوآنزای خوکی :
ویروسهاى آنفلوآنزاى خوکی بسیار متفاوت با ویروسهاى 1N1H یا آنفلوآنزای فصلی انسان است . بنابراین واکسنهای مورد استفاده براى آنفلوآنزاى فصلى انسان براى جلوگیری از ابتلا به ویروس‌هاى آنفلوانزاى خوکی ، نه در بدن خوک و نه در بدن انسان ایمنی ایجاد نمی کند. بنابراین تا زمان تهیه واکسن این نوع آنفلوانزا صرفا می توان به توصیه های پزشکی و سازمانهای بهداشتی ، عمل کرد.

***نظریه پزشکان برای جلوگیری اولیه از ابتلا به بیماری آنفلوآنزای خوکی:
پزشکان در پاسخ به این سوال که هر فرد چطور می‌تواند از خود و خانواده‌اش در برابر این بیماری مراقبت کند، اظهار می دارند: در حال حاضر باید احتیاط معمول برای آنفلوآنزا را انجام داد که شامل پوشاندن جلوی دهان و بینی به هنگام عطسه و سرفه کردن با یک دستمال کاغذی و ... است که باید پس از مصرف حتما دور انداخته شود و مخصوصا فرد باید از عطسه کردن در کف دست خود خودداری کند. دستها را باید مرتب شست و در صورت نبودن آب و صابون ، از ژل پاک کننده استفاده شود. اگر هم هر فردی بیمار شد ، ابتدا باید به پزشک مراجعه کند و بعد باید در خانه بماند.

** چند توصیه جدی به همراه موارد عملی برای جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوانزای خوکی :
- دستهای خود را مرتب بشویید. زیرا ذرات و قطرات کوچک ناشی از سرفه و عطسه بیماری را منتقل می کنند. این ذرات به دستهای ما منتقل می شوند و بعد هر چیزی را که ما لمس کنیم ، آلوده می شود.
- راه صحیح دست شستن : به غیر از پشت و روی دستها و انگشتان ،زیر ناخنها ، بین انگشتان و دور مچها را به مدت کافی با آب گرم یا داغ کف مالی کنید و بعد خوب بشویید. دستهای خود را نه تنها قبل از غذا خوردن و بعد از دستشویی رفتن ، بلکه بعد از استفاده کردن از حوله یا پوشاندن دهان بعد از سرفه یا عطسه بشویید. بدون تردید تعداد دفعات خیلی زیاد می شود . درست مثل زمانی که اگر شما در اورژانس یا اتاق عمل مشغول کار باشید .
- وقتی عطسه یا سرفه می کنید، دهان خود را بپوشانید و بعد دستهای خود را بشویید. در ضمن اجسام صاف مثل سکه بیشتر از اجسام زبر و منفذدار مثل کاغذ ویروس را منتقل می کنند.
- هنگام بیماری در خانه بمانید: اگر بیمار هستید در خانه بمانید و بطور دائم دستهای خود را بشویید تا دیگران را آلوده نکنید.
- صورت خود را لمس نکنید: دستهای خود را از غشاهای مخاطی ( چشم، دهان و بینی ) دور نگه دارید چون ویروس از این راهها وارد بدن می شود.
- از افراد بیمار دوری کنید.
- طبق توصیه های سازمان بهداشت جهانی بیماران باید ضمن استراحت بسیار ، مایعات فراوان مصرف کنند و ضمن آگاه کردن افراد خانواده و فامیل از بیماری خود، باید با دیدن علائم بیماری نظیر تنگی نفس، ضعف و خستگی شدید، سردرد و سرگیجه شدید، استفراغ و تهوع غیر قابل کنترل و... بلافاصله با پزشک ملاقات کنند.

*** راههای درمان بیماری آنفلوآنزای خوکی :
اکنون در برخی کشورهای جهان واکسنهای مختلفی در دسترس است که خوکها را در مقابل آنفلوانزا ایمن می کند .اما در حال حاضر هیچ واکسنی که بتواند برای انسانها در مقابل آنفلوآنزای خوکی ایمنی ایجاد کند، در دسترس نیست .
محققان عقیده دارند که واکسن آنفلوانزاى فصلى ممکن است بر ضد ویروس نوع H3N2 کمک کننده باشد ، ولی مطمئنا به ایمنی و پیشگیری از آنفلوآنزای خوکی نوع H1N1 کمک نخواهد کرد .
داروهایی که در سالهای گذشته برای درمان انواع قوی آنفلوآنزا تولید شده اند، توانایی خوبی برای کمک به مبتلایان به آنفلوآنزای خوکی دارند. در حقیقت همه گیری جهانی بیماری هایی مانند آنفلوآنزای مرغی و سارس در سالهای گذشته آمادگی مراجع درمانی را برای مقابله با همه گیریهای جدید افزایش داده است.
این در حالی است که برخی از پزشکان معتقدند که استفاده زیاد از داروهای ضد ویروسی می‌تواند میکروبها را به این داروها مقاوم کند.

- وضعیت کودکان در برابر بیماری آنفلوآنزای خوکی :
بیماری آنفلوانزای خوکی در میان تمامی سنین شایع است. به علت ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن کودکان و برخی از بیماران دارای سابقه بیماریهای حاد تنفسی ، میزان خطرناک بودن هر نوع بیماری در این دسته از افراد بیشتر از بقیه است .
پرشکان معتقدند که هیچ گونه شواهدی مبنی بر اینکه آنفلوانزای خوکی در کودکان کشنده تر از سایر سنین باشد، وجود ندارد. اما طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی میزان شیوع این بیماری طبق آمار کشورهای کانادا، شیلی،ژاپن،انگلیس و آمریکا در میان افراد نوجوان بین 12 تا 17 سال بیشتر است.

*** مبتلایان در جهان :
بیماری آنفلوانزای خوکی طی مدت بسیار کوتاهی و فقط در فاصله چند ماه تمام قاره ها را به تسخیر خود در آورده است . مرجع رسمی اعلام آمار مبتلایان و مرگ و میرهای آنفلوانزای خوکی سازمان بهداشت جهانی است که به طور مرتب آمارها و گزارشهای خود را روزآمد می کند. اما با دقت نمی توان گفت که میزان مرگ و میر و مبتلایان به این بیماری چقدر است. زیرا هر دقیقه دامنه این بیماری گسترش می یابد.
مسئولان سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده اند که در صورت شیوع بیماری آنفلوآنزای خوکی در کشورها ، یک سوم جمعیت دنیا به این بیماری مبتلا می شوند.
شیوع گونه تازه آنفلوانزای خوکی که روز 22 مارس 2009 در منطقه شمال مرکزی مکزیک آغاز شد و تا این تاریخ در سراسر جهان گسترش یافته است، سازمان بهداشت جهانی را وادار کرد تا این پدیده را یک وضعیت اضطراری برای بهداشت عمومی در سطح جهانی اعلام کند.

*** شیوع بیماری آنفلوآنزای خوکی در ایران :
نخستین مورد ابتلا به آنفلوآنزای خوکی در ایران در اواخر خردادماه 88 تأیید شد. بیماری برای اولین بار در نوجوانی ایرانی‌ تبار و مقیم آمریکا که اواخر خردادماه به همراه خانواده‌اش وارد تهران شد، مشاهده گردید. او به هنگام ورود به کشور مورد معاینه و آزمایش قرار گرفت و پس از انجام آزمایش، آلودگی این نوجوان 16 ساله به ویروس H1N1 قطعی اعلام و پس از آن درمان وی آغاز شد ، اما روز 12 مرداد ماه 88 تعداد مبتلایان به این بیماری در کشور بیش از 100 نفر اعلام شد.
بنابر گفته مقامهای وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی کشورمان ، تمام مبتلایان به این بیماری غیر از یک نفر همگی سابقه سفر به خارج از کشور داشته اند و این بیماری را با خود به ایران آورده اند.
در ارتباط با گسترش بیماری یادشده ، دکتر " گویا " از متخصصان کشورمان در همایش آشنایی با بیماری آنفلوآنزای خوکی که در انستیتو پاستور برگزار شد، با اشاره به ورود آنفلوانزای خوکی به فاز " 6 پاندمی " افزود: طبق برآوردها طی دو سال، احتمالا حدود 10 میلیون و 500 هزار نفر تا 24 میلیون نفر در کشورمان به این نوع آنفلوآنزا مبتلا می شوند که از این تعداد 525 هزار تا یک میلیون و 225 هزار نفر نیاز به بستری خواهند داشت .
قدرت انتقال آنفلوآنزای خوکی 2 تا 3 برابر آنفلوآنزای فصلی است.
مسئولان مرکز مدیریت بیماریهای واگیردار وزارت بهداشت، شایع‌ترین عارضه آنفلوآنزای خوکی را ذات الریه عنوان کردند و می گویند : به این منظور موارد ذات الریه را در تمام بیمارستانهای کشور بررسی می‌کنیم.

*** اقدامات ملی و بین المللی برای مقابله با آنفلوانزای خوکی :
کشورها و سازمانهای ملی و بین المللی به ویژه در زمینه بهداشت در ماههای اخیر و پس از شیوع بیماری آنفلوانزای خوکی تلاشهای بسیار زیادی برای مقابله با این بیماری به صورت پیشگیری افراد سالم و درمان افراد مبتلا به این بیماری انجام داده اند.
در برخی از کشورها مدارس، موزه ها و کتابخانه ها بسته شده اند و به مردم توصیه شده است که با یکدیگر دست ندهند و ظروف خود را به طور مشترک استفاده نکنند .همچنین هنگام عطسه و سرفه حتما جلوی دهان و بینی خود را بپوشانند و هنگام ابتلا و یا مشاهده نشانه های بیماری به پزشک متخصص مراجعه کنند.
در برخی از کشورها کلیه رویداد سفر معلق شده است. اقدامات قرنطینه داوطلبانه نیز در نقاطی از دنیا صورت گرفته است.
در همین راستا سازمان بهداشت جهانی نیز به عنوان مهمترین سازمان بین المللی در زمینه بهداشت و سلامت ، تدابیری اندیشیده است. اعلام بموقع هشدارها در مورد همه گیری این بیماری از وظایف این سازمان است. کارشناسان و دانشمندانی که ماه ژوئن 2009 در شهر وین در اتریش گردهم آمدند، تصمیم گرفتند که آنفلوآنزای خوکی را پاندمی یا بیماری مسری جهانی بخوانند.
زنگ خطر همه گیر شدن این بیماری به صدا درآمده است. آنفلوانزا با شروع فصل سرما فراگیرتر می‌شود. این اقدامات می تواند دولتها را با هدف محدود کردن گسترش آنفلوانزای خوکی، به اعمال محدودیتهایی در زمینه تجارت، سفر و سایر زمینه ها رهنمون سازد.

*** اقدامات ایران برای مقابله با بیماری آنفلوانزای خوکی :
علاوه بر برگزاری سمینارهای مختلف برای بررسی جنبه های خطرناک این بیماری در داخل کشور، شرکت در جلسه اضطراری وزیران بهداشت کشورهای مدیترانه شرقی با هدف تصمیم‌گیری درباره برگزاری حج عمره و تمتع در شهر قاهره در مصر یکی دیگر از اقدامات ایران در این زمینه است.

*** تلاش کشورها برای تولید واکسن آنفلوانزای خوکی :
در حال حاضر شرکتهایی از کشورهای مختلف جهان از جمله فرانسه، انگلستان، آمریکا، سوئیس و آلمان و... در زمینه تولید این واکسن فعالیت می‌کنند .
مسئولان ذیربط در وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی نیز می گویند: ایران از معدود کشورهایی است که ماده اولیه داروی موثر بر آنفلوآنزای نوع" A" را در داخل تولید می‌کند و هزینه تمام شده تولید داخلی این دارو یک سوم نوع وارداتی آن است. البته اقدامات دیگری از قبیل آماده‌سازی سیستم بهداشتی - درمانی ، اختصاص تخت‌های مراقبت ویژه ، اتاق‌های ایزوله و ... نیز برای بیماران احتمالی آنفلوآنزای نوع یادشده در کشور در نظر گرفته شده است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد