کوهنوردی دختران گردو

کوهنوردی دختران گردو

تربیت بدنی و سلامت برای بچه های تحت پوشش
کوهنوردی دختران گردو

کوهنوردی دختران گردو

تربیت بدنی و سلامت برای بچه های تحت پوشش

برنامه های اداره سلامت و تندرستی اداره کل در هفته سلامت

 

یوسف علیزاده رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل برنامه های هفته سلامت را تشریح نمود: 

وی با بیان این مطلب که بنا بر تصمیم کارشناسان وزارتین : بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش در سال 1393 ،شعار سال و هفته سلامت تحت عنوان : یک عمر سلامت با « خود مراقبتی» ابلاغ شده است.روز شمار هفته سلامت درسالهای قبل ،از 18 لغایت 24 فروردین ماه برنامه ریزی و ابلاغ می شد که فرصت هماهنگی و اجرای برنامه ها محدود بود لذا در سال 1393 مقرر شده است که برنامه های هفته سلامت از 1 تا 7   اردیبهشت ماه با شعار مذکور و شعار روز های این هفته به شرح ذیل برگزار شود:

دوشنبه 1/2/93 : توانمند سازی نوجوانان و جوانان برای خود مراقبتی
سه شنبه 2/2/93 : عموم مردم ، نیازمند خود مراقبتی
چهار شنبه3/2/93 : خانواده ،خاستگاه خود مراقبتی
پنج شنبه4/2/93 : رسانه ها ،مروجان خود مراقبتی
جمعه5/2/93 : نهاد ها و پایگاههای مردمی ،کانون های خود مراقبتی
شنبه6/2/93 : تیم سلامت، مربیان خود مراقبتی
یکشنبه7/2/93 : سیاستگذاران و مدیران اجرایی ،حامیان خود مراقبتی
این اداره ضمن هماهنگی با معاون محترم تربیت بدنی و سلامت اداره کل بخشنامه مربوط به هفته سلامت (به شماره نامه 52/246/1500 – 10/1/93 ) را به کلیه مناطق تابعه جهت ابلاغ به مدارس ارسال کرده است .
طبق مفاد این بخشنامه در اولین روز هفته سلامت برنامه گرامی داشت ونمادین استانی و شهرستانی و آموزشگاهی با همکار ی و مشارکت ارگانهای مرتبط و مراقبان سلامت و مدیران واحد های آموزش برگزارمی گردد.
در مرکز استان هم با همکاری آموزش و پرور ش ناحیه دو اراک برنامه نمادین استانی در مدرسه ابتدایی پسرانه میلاد واقع در چهار راه فوتبال، با حضور مسئولین ادارات و سازمانهای استانی برگزار خواهد شد.
به مناسبت شعار امسال دور ه ی آموزشی تخصصی 24 ساعته مراقبان سلامت و کارشناسان سلامت در اردیبهشت ماه برگزار می گردد و از افراد فعال و برتر سال قبل تقدیر بعمل می آید.
همچنین مقرر شده است اسامی مجریان مدارس مروج سلامت احراز کننده 5 ستاره سلامت استان در سال قبل جهت تقدیر و تشویق به دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش ارسال گردد.
به مناسبت این هفته ضمن تهیه تعدادی جایزه بصورت متمرکز وارسال آن به مدارس ابتدایی از   بهداشتیاران دانش آموز فعال تقدیر بعمل خواهد آمد.
*در این هفته برنامه هایی جهت اجرا به قرار ذیل به مدارس پیشنهاد شده است :
1- برگزاری مسابقات فرهنگی و بهداشتی
2- تقدیر از بهداشتیاران و مراقبان سلامت فعال
3- برگزاری دوره ضمن خدمت پیشگیری از عوامل خطر ساز بیماریهای قلبی و عروقی
4- تهیه و توزیع بسته های آموزشی متناسب با شعار سال.
5- جلب مشارکت های شهرستانی ادارات در برگزاری برنامه های هفته سلامت در مدارس.
6- برگزاری جشنواره های مختلف آموزشی از قبیل : سالم زیستن با قلب سالم ،تغذیه سالم ،آسیب های اجتماعی ،شناخت ناقلین بیماریها و...
7-برگزاری مسابقه کشوری دانستنیهای تغذیه سالم ویژ ه دانش آموزان دختر متوسطه اول.
8-برگزاری مسابقه پاسخ به سؤال رئیس جمهور ، ویژه ی کلیه دانش آموزان مدارس. 
وی همچنین گفت:شعار روز جهانی بهداشت در سال 1393 (2014 میلادی): موجودات کوچک، تهدید بزرگ (Small creatures ; big threat )
روز جهانی بهداشت 2014 ، بر برخی از ناقلین شناخته شده ی رایجتر  مانند پشه ، پشه خاکی ، ساس ، کنه ها و حلزون - که مسئول انتقال طیف گسترده ای از انگلها و عوامل بیماری زا به انسان یا حیوانات هستند  تاکید داشته وفعالیت هایی که ما می توانیم برای محافظت از خودمان انجام دهیم تمرکز دارد. برای مثال ، پشه ، نه تنها مالاریا و تب دانگ(تب استخوان شکن) را منتقل می کند بلکه فیلاریازیس لنفاوی(کرم فیلاریاهای بالغ باعث التهاب و فیبروز در غدد لنفاوی می شود) ، چیگونگونیا(بیماری ویروسی خم کننده مفاصل) ، انسفالیت ژاپنی و تب زرد را نیز منتقل می نمایند.هدف ازطرح این موضوع و  بسیج اطلاع رسانی ؛ افزایش آگاهی در مورد تهدید های مطرح شده توسط ناقلین و بیماری های ناشی از ناقلین و حساس سازی خانواده ها و جوامع جهت انجام فعالیت هایی برای محافظت از خودشان است.در جوامعی  که بیماری های منتقله از راه ناقلین یک تهدید در حال ظهور است ، مقامات بهداشتی با همکاری  مسئولین سازمان های زیست محیطی و سازمان های محلی مربوطه  و نیز با همکاری کشورهای همسایه مراقبت یکپارچه از ناقلین و اجرای اقدامات لازم برای جلوگیری از تکثیر آنها را بهبود می بخشند.  در همین راستا با رعایت اصول بهداشت محیط و بهداشت فردی می توانیم از خودمان محا فظت کرده واز شیوع بیماری های ناشی از ناقلین جلوگیری نماییم.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد